5:2 kuren information, opskrifter, bøger og apps

Dagbog (31)

11 dage uden sukker på 5:2 kuren

Så er de første 11 dage gået uden sukker i september måned og der kører uden problemer.

Sidste år tog jeg også et måned uden sukker og dengang var jeg meget lækkersulten om aften. Dette er ikke min oplevelse denne gang, hvor sukkertrangen overhoved ikke har været til stede. Jeg har i stedet for fået en større trang til salt om aften.

Ved at fjerne sukkeret har jeg også været mindre sulten i dagligdagen, da min appetit ikke bliver påvirket af sukker/insulin hele tiden.

Jeg forventer ikke at resten af perioden bliver svær og overvejer at kører videre uden sukker eller prøve at fjerne stivelse i næste periode.

Selve 5:2 fasten går nu meget nemt, dog er humøret ikke lige så højt på faste dage, men det kommer kun til udtryk når jeg er MEGET sulten.

Jeg skal blive bedre til at spise midt på dagen og ikke vente til aftenmåltidet.

Read more…

5:2 kuren uden sukker

Jeg har nu været igang med 5 uger på 5:2 kuren og er klar til lidt mere...

Så de næste 30 dage bliver uden sukker på fastedage og normale spisedage. Jeg har tidligere taget denne udfordring og med det samme mærket en stor forskel på lækkersulten i den periode og også længe efter.

Jeg håber dette tiltag vil være positivt og ikke forstyrre for meget i 5:2 kuren, således at begge ting kan gennemføres med success.

Det er selvføgeligt nemmere at gøre sammen med andre, så jo flere vi er, jo nemmere bliver det:-)

Read more…

Tilbage på sporet

Tirsdag var jeg endelig tilbage på sporet og fastede igen uden problemer.

Lidt hårdt at komme igang igen, men følelsen var god, da fastedagen var gennemført.
Fik lidt gulerødder omkring 18.00 og spiste aftensmad omkring 21.00, da der var forældremøde på skolen.

Jeg har stadigvæk ikke fundet en optimal metode til at spise i løbet af dagen på, da jeg begraver mig i opgaver og derfor ikke mærker sulten før sen eftermiddag. Der er jeg til gengæld meget sulten!

Næste fastedag er planlagt til fredag i denne uge.

Read more…

Uge 4 gik i kage

Jeg havde planlagt at faste mandag og torsdag, men ugen gik totalt i kage.

Mandag var jeg forberedt på at faste og dagen gik uden problemer frem til 19.00, hvor jeg stadigvæk var på arbejde. Sulten vandt og fastedagen var gået i fløjten.

Tirsdag og onsdag endte på samme måde og onsdag aften kørte jeg til Kolding, da jeg skulle på kursus resten af ugen.

Jeg havde planlagt at faste torsdag og fredag, så jeg kunne nå det i denne uge, men efter 10 timers undervisning og 3 timers hjemmearbejde vandt sulten igen. Så jeg skiftede taktik og resten af ugen spiste jeg et æble til frokost og et større måltid mad til aften. Ikke den optimale løsning, men fik stadigvæk et mindre kcal indtag disse 4 dage.

Det er nu tirsdag morgen og 5 2 fasten går igang igen. Hvis man fejler, så er det bare at starte igen. Jeg tror altid der vil være perioder, hvor planlægningen ikke virker optimalt.

Read more…

Så er 3. uge gennemført på 5 2 kuren og torsdag var sidste fastedag i denne omgang.

Jeg bemærker nu mere og mere om jeg er rigtig sulten, eller bare spiser fordi der stadigvæk er mad på tallerken. Nu skal ganen bare holde mund og hører efter hvad maven har at sige.

Jeg er blevet meget glad for SharpUp app'en til mobilen, som er en god hjælp til at holde øje med kcal indtaget på fastedage.

Der er flere og flere i min omgangskreds som er begyndt på 5 2 Kuren og det er stadigvæk en stærk motivations faktor.

Mentalt jeg klar til til næste uges faste dage og har nu lært, at planlægning af disse dage er utroligt vigtigt for at gennemføre med success.

Read more…

Uge 3 på 5 2 fasten er godt igang

Jeg havde egentlig valgt at faste mandag og onsdag i denne uge, men pga. arbejde bliver onsdag rykket til torsdag.

Mandagen var desværre uden mad om morgen og eftermiddagen og først klokken 17.00 var der tid til agurk og gulerødder. På dette tidspunkt var maven lidt sulten.

Aftensmaden blev spist klokken 20.00 og bestod af tomater, rejer stegt i karry og 2 stykker Quorn fileter. Sidst på dagen spiste jeg mandler til jeg ramte de 600 kcal.

Jeg synes det bliver nemmere og nemmere at gennemføre fastedage og vil i fremtiden prøve at spise mere frugt eller grønsager om eftermiddagen, inden sulten bliver slem.

Nu er det bare at se frem til torsdags fasten og planlægge uge 4.


Read more…

5:2 fasten i uge 2 er gennemført

Torsdag var sidste 5:2 faste dag i denne uge og den gik bare uden problemer.

Jeg skulle først møde klokken 9, så jeg havde ikke travlt denne morgen, da ferie trafikken stadigvæk var dejlig hurtig om morgen.
Jeg var ikke sulten om morgen og behøvede ikke mad på det tidspunkt. Jeg ved godt at mange sværger på at morgenmad er det vigtigste måltid om dagen, men jeg har valgt at spise når jeg er sulten og ikke efter klokkeslæt eller vaner.

Jeg drak vand og the i løbet af dagen og var først sulten ved 16 tiden. Der spiste jeg gulerødder og lidt agurk. Til aften spiste jeg kylling og sluttede aften af med lidt mandler.

De næste 3 dage kan jeg spise normalt og planlægge mine fastedage i næste uge. Jeg er overrasket over at det går nemt, når man bare kan få de 600 kcal om dagen på faste dage.
Sidste gang jeg prøvede at faste, spiste jeg ingenting i 2 dage og det var temmelig hårdt. Det har jeg allerede beskrevet i dette indlæg: Mit første forsøg med 5:2 diæten.

Jeg forventer ikke at næste uge bliver svær da flere i min omgangskreds også er begyndt på 5:2 fasten. Det motivere mig at vi er flere om projekt og det at vi giver hinanden positiv feedback.

Read more…

Uge 2 på 5:2 fasten

Så er min 2. uge med 5:2 fasten gået igang og jeg har planlagt at faste mandag og torsdag i denne uge. Det er vigtigt for mig at planlægge fastedagene på forhånd, så det passer ind i min hverdag.

Mandag morgen var med en kop the og nogle gulerødder på vej til arbejde, ingen frokost og gulerødder og agurk efter arbejde.

Da jeg efter arbejde skulle forbi bogholder og revisor var jeg først klar til aftensmad omkring klokken 19.00 og var temmelig sulten på dette tidspunkt. Måltidet bestod af rejer, hvidkål, rød peber og bønnespire. Det hele stegt i olie og karry for at give lidt mere smag. Selve måltidet var på 185 kcal. Jeg tror ikke det bliver min yndlingsret.

Jeg var lidt påvirket af fasten fra 16-19 og mit humør var svingende. Var dog bevist omkring dette, så det gav ingen problemer.
Denne mandag var træningsfri, så energien var i top og jeg fik læst en del om aften.

De næste 2 dage er med normal spisning og torsdag står den på faste igen.

Read more…

2 dag på 5:2 Kuren

Jeg begyndte mandag med 5:2 kuren og har allerede beskrevet den dag i et tidligere indlæg.

I dette indlæg vil jeg beskrive tirsdag, som normal spise dag og onsdag som 2. faste dag og de ting jeg oplevede i perioden.

Efter mandagens faste var tirsdag en god spisedag, hvor jeg ikke skulle tælle kcal eller tænke på mine spisevaner. Dette er et af de punkter, som jeg godt kan lide ved denne form for diæt.
Det eneste jeg oplevede var en større udskilling af væske, og jeg var temmelig meget på wc.

Onsdag var 2. fastedag og jeg nåede desværre ikke at få noget til morgenmad, så første del af dagen var lidt lang angående sult. Jeg drak meget og det tog det værste. Jeg fik et tip på Twitter omkring at et glas vand med lidt honning vil hjælpe på energi og sult, men har ikke afprøvet det.

Da jeg var kommet lidt sent op kunne jeg ikke nå min morgentræning og valgte derfor at træne Yoga om aften. Inden spiste jeg lidt agurk og en gulerod, som tog den værste sultfornemmelse.

Selve træningen gik fint, men da vi nåede til balanceøvelserne kunne jeg mærke lidt svimmelhed og balancen var ikke som den plejer. Jeg tror jeg fremover vil ligge mine træninger om morgen på de dage jeg faster og undgå svimmelhed.

Efter træning var den endelig tid til et større måltid, som bestod af varmrøget laks med salat. Hele måltidet var på omkring 425 kcal og jeg var temmelig mæt efterfølgende. Jeg sluttede dagen af med lidt nødder og var ikke sulten resten af aften.

Jeg har bemærket at jeg udskille temmelig meget væske på fastedage og dagen efter og tror det skyldes den større mængde vand og salat der indtages.

Jeg fik et godt tip mere på Twitter omkring et program, som hedder ShapeUp, som bruges til at holde øje med kcal. Programmet er på dansk og man kan scanne stregkoder og direkte se indholdet af maden. Jeg bruger det nu på min mobil.

De sidste to tip jeg fik på Twitter var, at man kan spise meget agurk, da det primært indeholder vand og at appelsiner mætter i lang tid.

Jeg er nu færdig med fasten i denne uge og næste fastedag er på mandag, som jeg forventer at klare uden problemer. Så bliver det også spændende at se om de 1,5 kg, som jeg har tabt fra mandag til torsdag morgen kommer på igen. Jeg forventer at det meste er vand tab.

Read more…

Anden forsøg med 5:2 fasten

Efter jeg havde kørt 5 uger med 5:2 fasten, hvor jeg fastede 2 dage i træk og spiste normalt ville jeg prøve at ændre min faste rytme.

Jeg ville ændre den til at faste hver 2. dag og spise hver 2. dag. På denne måde ville jeg få 3-4 fastedage om ugen. Jeg var sikker på at det ville blive hårdt, men var 100% indstillet på at afprøve det, da de sidste 5 uger med 2 dage faste og 5 dage med normal spisning, var gået rigtigt godt.

Jeg testede denne rytme i 2 uger inden jeg måtte opgive den. Der var en primær grund til at jeg gav op, og det var, at jeg opdage at denne lidt aggressive form for faste periode, gav mig humørsvingninger. Disse humørsvingninger kom efter 5 dage hvor jeg selv opdagede dem, heldigvis før familien. Jeg er ikke 100% overbevist om at mine arbejdskollegaer ikke kunne mærke de humørsvingninger jeg selv følte hver anden dag, men jeg fik i hvert fald ingen bemærkninger.

Jeg tror at fejlen var, at jeg ikke spiste de 600 kalorier, som er forskrevet på fastedagen. Hvis jeg havde gjort dette ville mit humør måske være bedre i perioden. Dette vil jeg afprøve på et senere tidspunkt.

Sultfølelse i denne periode var ikke slem og jeg var på intet tidspunkt ved at give op pga. sult. Faktisk var sulten lettere at forstå, da jeg blev ultra bevidst på om jeg var sulten eller ej. Dette medførte at jeg spiste mindre portioner på mine spise dage.

Energien var intet problem og jeg var aktiv i mine træninger og kunne ikke mærke forskel på fastedage og normal dage. Da jeg kun testede denne rytme i 2 uger kan dette måske ændre sig hvis man faster igennem længere tid.

Jeg tabte ca. 2,5 kg på de 2 uger, så på den front gav denne faste rytme en stor værdi for mig. Jeg må dog indrømme, at man skal holde fast i 5:2 fasten, hvis man vil beholde vægttabet, da dette interval gør det mere overskueligt at fastholde kuren som en livsstil.

Du kan læse omkring mit første forsøg med 5:2 fasten her: Mit første forsøg med 5:2 diæten

Read more…

Mit første forsøg med 5:2 diæten

Efter jeg så en TV udsendelse med Michael Mosley omkring den positive virkning med periodisk faste, ville jeg gerne afprøve det på egen krop.

Jeg valgte at faste onsdag og torsdag, altså 2 dage i træk og kun drikke vand og the i faste perioden. Jeg viste godt at mænd må få 600 kalorier om dagen, men jeg valgte denne løsning, da det virkede besværligt at finde ud af hvor meget 600 kalorier egentligt er.

Jeg kørte denne 5:2 faste cyklus igennem 5 uger og oplevede, at det ikke var så slemt at faste 2 dage i træk. Jeg træner normalt onsdag aften og underviste kun torsdag aften. Ved at træne på denne måde var der ingen problem med at bevare energien de 2 dage.

Jeg fik et nyt fredags ritual omkring morgenmaden, som bare skulle nydes efter 2 dagen uden mad. Det sjove var, at jeg opdagede at min appetit regulering begyndte at virke rigtigt igen og at maven fortalte at den nu var mæt og derfor ikke behøvede mere mad. Denne appetit regulering blev der under de 5 normale spise dage, med det resultant at jeg faktisk spiste mindre. Slut resultatet var, at jeg tabte 5 kg på de 5 uger, uden at jeg følte, at jeg var på nogen slankekur.

Jeg havde forventet at mit energi niveu ville falde meget og blev positivt overrasket over at det faktisk kun var torsdag aften, altså på andendagen, at jeg følte mig lidt mat.

Efter de 5 uger prøvede jeg en anden faste cyklus, som jeg har beskrevet her: Anden forsøg med 5:2 fasten

Read more…
RSS
Email me when there are new items in this category –

Nyhedsbrev

Få automatisk information omkring 5:2 kuren direkte i din mailbox. Tilmeld dig her: Tilmeld nyhedsbrev

shilong barry updated their profile
Nov 7
shilong barry is now a member of Sund Faste
Nov 7
Vibeke helligsøe is now a member of Sund Faste
Oct 29
Sussi Robinson is now a member of Sund Faste
Sep 4
John Martin is now a member of Sund Faste
May 17
Jørn Severinsen posted a discussion
May 6
Jørn Severinsen is now a member of Sund Faste
May 6
Lisbeth Vienberg is now a member of Sund Faste
Apr 23
Susanne updated their profile
Apr 20
Susanne is now a member of Sund Faste
Apr 20
Lotte is now a member of Sund Faste
Mar 21
Susanne Nielsen is now a member of Sund Faste
Jan 24
Erik Olsen is now a member of Sund Faste
Jan 18
Liselotte Gadving is now a member of Sund Faste
Jan 16
Trine Kepler Bentzen and Vibeke Jensen joined Sund Faste
Jan 15
Poul John Knøsgaard is now a member of Sund Faste
Sep 13, 2016
Birgit Pagh is now a member of Sund Faste
Aug 2, 2016
Martin Stendahl Dyrhøj posted a blog post
Jul 21, 2016
Martin Stendahl Dyrhøj is now a member of Sund Faste
Jul 14, 2016
Louise Nalepa is now a member of Sund Faste
Jul 6, 2016
More…