5:2 kuren information, opskrifter, bøger og apps

Det er ikke helt ligegyldigt hvad man vælger at spise på fastedage, eftersom du kun må få 500/600 kalorier skulle det gerne være noget mættende. Madvarer med et højt proteinindhold og et lavt glykæmisk indeks(GI-indeks) er mest mættende.

5:2 kuren tilråder ikke at alle kalorier på fastedage kommer fra proteiner, da det ligefrem vil hæmme den sundhedsfaktor, som er gevinsten ved periodisk faste. Herunder at forebygge hjerte-kar sygdomme og cancer.

5:2 kuren foreslår derfor en fastekost, der er sammensat af proteinrige fødevare og kulhydrater med et lavt GI-indeks. GI-indeks er et udtryk for hvor hurtigt en fødevare får dit blodsukker til at stige. Alle fødevare har fået tildelt et tal fra 1 -100, hvor et lavt tal giver den mindste stigning i blodsukkeret. Et stabilt blodsukker er en af det vigtigste faktorer for et sundt helbred. Det er videnskabelig bevidst at et svingende og højt blodsukker medføre overvægt og dertil hørende livsstilssygdomme, som diabetes, hjerte-kar sygdomme, cancer og tidlig aldring.

Fødevare med lavt GI giver blandt andet følgende fordele (som specielt er værd at tage højde på fastedage, med kun få kalorier at gøre godt med):

  • Nedsætter appetitten efter et måltid
  • Giver længerevarende energi
  • Langsom frigivelse af insulin, hvorved sukkertrangen nedsættes

Lavt GI: under 55
Medium GI: under 70
Højt GI: over 70

5:2 kuren mener det er bedst at holde sig til fødevare med et lavt GI-indeks under 50 på fastedagene. Gi-indeks for kød og fisk er næsten lig 0, og det er derfor kun relevant at kigge på GI-indeks for kulhydraterne. Kulhydrater med lavt GI er blandt andet en del fuldkornsprodukter, største delen af grønsager, frugter og nødder. Derudover indeholder også mælk og æg et lavt indehold.

Det vigtigste er dog at holde sig indenfor kaloriemængden 500/600, GI-indeks kan ses som en hjælp til at klare fastedagene lettere med mindre sultfornemmelse og mere energi.

En vigtig information er lige, at Gi-indeks ikke siger noget om hvor sund en fødevare er, kun hvordan den påvirker blodsukkeret. Samtidig kan en kombination af fødevare med forskellige GI-tal ændre på den samlede sukkerbelastningen i kroppen (altså opveje hinanden lidt).

Der findes mange glykæmiske tabeller, Sundfaste har lavet denne til at udprinte: Download GI-Index

Nyhedsbrev

Få automatisk information omkring 5:2 kuren direkte i din mailbox. Tilmeld dig her: Tilmeld nyhedsbrev

lain zwen is now a member of Sund Faste
Nov 5
Dorthe nielsen is now a member of Sund Faste
May 23
Hjælp med at lære 5:2 Bot alt omkring 5:2 kuren. Stil den spørgsmål og den vil lære hurtigt....
htt…
Charlotte Hansen is now a member of Sund Faste
Feb 7
Lone Hasemann Rydén is now a member of Sund Faste
Feb 6
Linda Hesse Poulsen is now a member of Sund Faste
Jan 31
Irma.myllerup is now a member of Sund Faste
Jan 27
Karina is now a member of Sund Faste
Jan 19
Monika Faber is now a member of Sund Faste
Jan 18
Per Madsen is now a member of Sund Faste
Jan 14
Michael Thompson is now a member of Sund Faste
Dec 27, 2017
shilong barry updated their profile
Nov 7, 2017
shilong barry is now a member of Sund Faste
Nov 7, 2017
Vibeke helligsøe is now a member of Sund Faste
Oct 29, 2017
Sussi Robinson is now a member of Sund Faste
Sep 4, 2017
John Martin is now a member of Sund Faste
May 17, 2017
Jørn Severinsen posted a discussion
May 6, 2017
Jørn Severinsen is now a member of Sund Faste
May 6, 2017
Lisbeth Vienberg is now a member of Sund Faste
Apr 23, 2017
Susanne updated their profile
Apr 20, 2017
More…