5:2 kuren information, opskrifter, bøger og apps

Vi har alle forskellige erfaringer med og måder at ændre vaner på. 5:2 kuren er ikke kun tænkt som en slankekur, men også en livsstilsændring på grund af de sundhedsfordele, som fasten giver.

I forhold til at styre efter et vedvarende vægttab er måling er god ide, ugentlig vejning, kontrol af BMI og taljemål er gode indikatorer for om man er godt på vej. En af vejene til en succesfuld ændring er at kuren følelse overkommelig og simpel. Vi har her nogle gode råd til hvordan dine fastedage bliver lettere at komme igennem.

Få rigeligt at drikke

Drik rigeligt med kaloriefri væske i løbet af dagen. Meget af den væske vi normalt får kommer gennem maden og der er derfor behov for at kompensere, for ikke at komme i væskeunderskud og blive dehydreret. Tit forveksler vi tørst med sult og ved at drikke jævnt i løbet af dagen kan det afhjælpe sultfølelsen.

Vær fleksibel

Lås dig ikke fast på at skulle gennemføre dine fastedag efter et fast skema, med mindre det passer ind i din hverdag. 5:2 kuren foreskriver ingen regler for hvordan dine to fastedage skal ligge i forhold til hinanden, så prøv dig frem og ændre gerne fra uge til uge således at det passer ind i dit sociale liv

Hold dig væk fra fristelser

"Ude af øje ude af sind" fristelserne kan være store specielt på en fastedag. Prøv at fjerne slik, kage og andre fristelser så du ikke hele tiden skal udfordre dig selv. Er du inviteret i byen, til fødselsdag eller ligende så husk at være fleksibel og ryk din fastedag, hvis muligt.

Planlæg din fastedag

Der størst chance for at en fastedag forløber godt hvis der ikke er for mange mad-udfordringer. Planlæg i store træk hvad du vil spise og hvornår, køb ind dagen før og tilbered evt. noget af maden. Planlæg også i forhold til dine aktiviteter og din arbejdsbyrde, jo mere du har forberedt dig jo bedre klare du dig gennem fastedagene. Prøv at gemme kalorier til små snaks, der kan tages i løbet af dagen, hvis sulten bliver stor f.eks et stykke agurk eller en halv appelsin.

Mindful spisning

Mindful spisning handler om opmærksomhed og ro omkring dit måltid. Spis små mundfulde og spis din mad langsomt. Giv dig tid til at nyder og smage ordentlig på maden og husk at mærke efter om du er sulten før du spiser. På fastedage kan du prøve at drikke lidt før du spiser, nogle gange kan det tage sultfornemmelsen og måske var det bare trøst du følte. Fastedagene kan hjælpe dig til at få en bedre fornemmelse af sult og tørst, som du også kan bruge på ikke-fastedage. Mindful spisning handler også om at spise når sulten melder sig og ikke bare af vanens magt.

Find en faste-ven

Nogle ting glider lettere hvis man ikke er alene om det. Forskning viser, at hvis du har større succes for at gennemføre en kur og en livsstilsændring, hvis du har støtte og nogle at dele dine erfaringer med. Du er også meget velkommen til at bruge bloggen her hos Sund faste.

Nyhedsbrev

Få automatisk information omkring 5:2 kuren direkte i din mailbox. Tilmeld dig her: Tilmeld nyhedsbrev

lain zwen is now a member of Sund Faste
Nov 5
Dorthe nielsen is now a member of Sund Faste
May 23
Hjælp med at lære 5:2 Bot alt omkring 5:2 kuren. Stil den spørgsmål og den vil lære hurtigt....
htt…
Charlotte Hansen is now a member of Sund Faste
Feb 7
Lone Hasemann Rydén is now a member of Sund Faste
Feb 6
Linda Hesse Poulsen is now a member of Sund Faste
Jan 31
Irma.myllerup is now a member of Sund Faste
Jan 27
Karina is now a member of Sund Faste
Jan 19
Monika Faber is now a member of Sund Faste
Jan 18
Per Madsen is now a member of Sund Faste
Jan 14
Michael Thompson is now a member of Sund Faste
Dec 27, 2017
shilong barry updated their profile
Nov 7, 2017
shilong barry is now a member of Sund Faste
Nov 7, 2017
Vibeke helligsøe is now a member of Sund Faste
Oct 29, 2017
Sussi Robinson is now a member of Sund Faste
Sep 4, 2017
John Martin is now a member of Sund Faste
May 17, 2017
Jørn Severinsen posted a discussion
May 6, 2017
Jørn Severinsen is now a member of Sund Faste
May 6, 2017
Lisbeth Vienberg is now a member of Sund Faste
Apr 23, 2017
Susanne updated their profile
Apr 20, 2017
More…