5:2 kuren information, opskrifter, bøger og apps

Kendte symptomer på ubehag ved 5:2 faste

Det giver sig selv at når man ændre sine madvaner markant, som i 5:2 kuren, så reagere kroppen.

Reaktionerne kan være både positive og negative, og selvom de fleste heldigvis primært har positive erfaringer, vil vi her beskrive nogle af de ubehagelige bivirkninger, som faste kan medfører og hvordan du kan modvirke dem:

  • Symptomer på dehydration eller overhydring
  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Træthed
  • Forstoppelse
  • Kvalme
  • Søvnløshed
  • Uregelmæssig menstruation

Hvordan du undgår negative bivirkninger:

"For lidt og for meget af det gode", størstedelen bivirkningerne ved faste kan reguleres og fjernes hvis du har en god væskebalance. Det tilrådes at drikke mellem 30-40 ml væske/ kilo legemsvægt for at undgå under- og overhydring. Det vil sige at en person på 60 kg skal drikke mellem 60 x 30-40 ml i døgnet = 1800 - 2400 ml væske.

Hvis væskebalancen er i orden kan både hovedpine og svimmelhed skyldes et dyk i blodsukkeret. Er det slemt bør du spise noget mad, gerne med det samme, og helst både fødevare med højt og lavt GI. Kombinationen skulle gerne give lidt til dit blodsukker her og nu og undgå du dykker for hurtigt igen. Som beskrevet i dette indlæg: (Derfor skal du spise fødevare med lavt GI-index) bør dine kalorier komme fra f.eks. fuldkornsprodukter, grønsager, fisk og kød.

Væske og fiberrig kost er den bedste og mest naturlige løsning problemer med forstoppelse på. Ændringer i både ens kost og motionsvaner påvirker ofte maven med det samme. Hvis det er svært at få nok fiber på dine fastedage så spis ekstra på dine spisedage. Derudover kan suppleres med f.eks. HUSK som er et naturprodukt bestående af tørrede frøskaller.

I din opstartsfase er det en god ide at fører dagbog over hvad du spiser og hvordan din krop reagerer. Hvis du dæmper din sult i for meget væske kan det f.eks give kvalme, det samme kan et dyk i dit blodsukker. Nedskrev også hvornår du spiser på dine fastedage, således at du har noget at regulere og ændre dit kalorieindtag ud fra.

Søvnløshed og uregelmæssig menstruation hører til de mere alvorlige bivirkninger. Sommetider regulere kroppen det stille og roligt med tiden, men igen er det vigtigt at være opmærksom på uhensigtsmæssige forandringer. Hvis forandringerne er store og påvirker din dagligdag, bør du måske accepterer at periodisk faste ikke er for dig og stoppe eller rådfører dig med din læge.

Er du i en periode af dit liv hvor du ønsker at blive gravid og er overvægtig, kan et vægttab ved hjælp af 5:2 kuren hjælpe dig. Her bør du dog supplere med en vitaminpille og stoppe med det samme hvis fasten påvirker din menstruationscyklus.

Nyhedsbrev

Få automatisk information omkring 5:2 kuren direkte i din mailbox. Tilmeld dig her: Tilmeld nyhedsbrev

Sussi Robinson is now a member of Sund Faste
Sep 4
John Martin is now a member of Sund Faste
May 17
Jørn Severinsen posted a discussion
May 6
Jørn Severinsen is now a member of Sund Faste
May 6
Lisbeth Vienberg is now a member of Sund Faste
Apr 23
Susanne updated their profile
Apr 20
Susanne is now a member of Sund Faste
Apr 20
Lotte is now a member of Sund Faste
Mar 21
Susanne Nielsen is now a member of Sund Faste
Jan 24
Erik Olsen is now a member of Sund Faste
Jan 18
Liselotte Gadving is now a member of Sund Faste
Jan 16
Trine Kepler Bentzen and Vibeke Jensen joined Sund Faste
Jan 15
Poul John Knøsgaard is now a member of Sund Faste
Sep 13, 2016
Birgit Pagh is now a member of Sund Faste
Aug 2, 2016
Martin Stendahl Dyrhøj posted a blog post
Jul 21, 2016
Martin Stendahl Dyrhøj is now a member of Sund Faste
Jul 14, 2016
Louise Nalepa is now a member of Sund Faste
Jul 6, 2016
Bente is now a member of Sund Faste
Jun 28, 2016
Hanne is now a member of Sund Faste
Feb 28, 2016
Lucie hostrup is now a member of Sund Faste
Feb 3, 2016
More…