Glykæmisk Indeks – også kaldet GI

Der er bestemte faktorer som er vigtigere at have styr på end andre, når du gerne vil sikre dig en succesfuld livstilsændring.

Når du kigger på 5:2 Faste, er det vigtigt at have styr på en ting om det Glykæmiske Indeks, der fremover blot bliver kaldt GI.

GI viser den stigning, der er i blodsukkeret 0-2 timer efter du har spist en fødevare med 50 gram kulhydrat. Nu vi er i juletiden, har du helt sikkert prøvet at spise lidt slik, der giver en hurtig stigning i GI, og så har du måske spist lidt mindre af fuldkornsbrød, bønner og andre fiberholdige madvarer, der har et lavere GI.

Sammensætning af måltiderne
Når du er i gang med 5:2 Faste, og generelt, er det vigtigt at du laver mad, hvor det meste af indholdet har et lavt GI. Det skal gerne være under 55 GI – for her er det sundt mad, fiberholdigt mad, og alle de rigtige råvarer du bruger.

En mulighed du har, når du starter med 5:2 Faste, er at bruge lidt tid på at læse op på GI, og hvilke muligheder det giver dig. Det kan være med til at sætte endnu mere skub i din livsstilsændring, og så bliver du også meget bedre med venner med din mad. For det kan være helt essentielt at have styr på maden, for derved hurtigere at opleve større vægttab.

5:2 Faste – 2 fastedage – venner med maden
På dine 2 fastedage er det vigtigt at være rigtig gode venner med maden. Grunden til dette er de max 600 kalorier du som mand må indtage, og 500 kalorier hvis du er kvinde. Det er vigtigt at du bliver så gode venner med maden, at du stadigvæk kan finde lækre retter, som ikke indeholder flere kalorier end godt er.

Det kan sagtens lade sig gøre – det handler om at bruge lidt ekstra tid i køkkenet, nogle gange ikke mere end 5-10 minutter end ellers. For når du bruger din fantasi, og sammensætter maden, så kalorierne ikke bliver mere end ca. 200 – er der mange lækre retter at lave.

Du har blandt andet mulighed for at finde en række af retterne i bogen af Philip Løvland, hvor du kan finde pizza, kyllingeretter og mange anderledes og spændende retter, som alle opfylder de krav, der er til et godt mættende måltid mad.

Giv dig selv mulighederne for en ændring i livet, der kommer til at give genlyd – start med dit vægttab allerede i dag – 5:2 Faste et godt valg.

Tags


comments powered by Disqus